اداره کار چیست و به چه پرونده هایی را رسیدگی می کند؟
با تصمیم مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در سال ۱۳۹۰، اقدام به راه اندازی اداره کار شد، در حالی که وزارت رفاه و تامین اجتماعی، وزارت کار و امور اجتماعی در کنار وزارت تعاون گرد هم آمده اند تا در نهایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به وجود آورند.
قرارداد کار
تمامی قوانینی که در رابطه با کارگر و کارفرما اجرایی می شود در قرارداد کار آورده می شود که این قرارداد در اداره کار قابل استناد است. در واقع منظور از قرارداد کار قراردادی است که می تواند به صورت کتبی و یا غیر کتبی تنظیم شده و در آن به تمامی قوانین مربوط به میزان دریافتی، مدت زمان کار، موقت یا دائم بودن کار و … اشاره می کند.
کارگر با تکیه بر قرارداد کار باید در ازای دریافت حقوق در زمان تعیین شده در مکان مورد نظر به کار بپردازد و دستورات کارفرما را اجرایی کند. توجه داشته باشید که حقوق و مزایایی که در قانون کار به آن اشاره شده است، کف حقوق خواهد بود و تحت هیچ شرایطی مزایای پرداختی از حداقل میزان تعیین شده، کمتر نخواهد بود.
قراردادی مورد تایید اداره کار است که اولا دارای مشروعیت باشد، دوما موضوع قرارداد به طور کامل واضح توضیح داده شده باشد و سوما اینکه مبحثی تحت عنوان تصرف اموال کار مورد نظر مطرح نباشد؛ در این صورت است که صحت قانون کار تایید می شود.
حالا ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که در قانون کار به چه مواردی پرداخته می شود؛ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بند های ذکر شده در قانون کار شامل موارد زیر خواهند شد:
- مشخصات شناسنامه ای دقیق طرفین قرارداد
- شرح وظایف کار و کاری که باید انجام شود
- میزان حقوق و مزایای کاری کارگر
- تعیین دقیق ساعت کار کارگر و میزان تعیین مرخصی های احتمالی در کنار تعطیلات رسمی در کار
- مکان دقیق پرداختن به کار
- اشاره به تاریخ دقیق تنظیم قرارداد
- تعیین مدت قرارداد در صورت معین بودن نوع قرارداد
- در نظر گرفتن موارد دیگری که مورد تایید اداره کار باشد